Prachtige stranden, Thermal Wonderland, magische grotten en mijn verjaardag!

24 oktober 2018 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Zoals jullie weten heb ik de afgelopen weken altijd van weekend naar weekend geleefd, en dit zal de komende weken waarschijnlijk ook zeker nog zo zijn! Samen met Dagmar en Mike hebben we onze Nieuw-Zeelandse bucketlist naast elkaar gelegd en aan de hand daarvan hebben we de weekenden tot aan de kerst goed vol gepland. Zo veel om naar uit te kijken!

De laatste blog die ik schreef eindigde met het prachtige weekend waarmee we via Studenttrips met veel stagiaires van Stagereizen op een surf weekend zijn geweest. Na het surf weekend stond er een kort weekje stage op me te wachten. Na vier dagen stage zijn we donderdagavond vertrokken naar het Noorden van Nieuw-Zeeland. Over deze trip kan ik wel een hele blog schrijven! Weer een prachtig avontuur. Onze eerste stop was bij Bayleys Beach. Een prachtig, maar erg ruig strand. Afgelopen weekend las ik dat daar een surfer is gegrepen door een witte haai! Maar geen zorgen, wij hebben het bij een korte strandwandeling gehouden en zijn niet de zee in gegaan. Vrijdagochtend voelde als een zaterdagochtend, heerlijk! We zijn verder naar het noorden gereden en onderweg hebben we weer prachtige, onwerkelijke dingen gezien. Zo zijn we onderweg gestopt bij The God of The Forest in het Waipoua forest. The God of The Forest is de grootste Kauri boom ter wereld. Als je dat van tevoren leest weet je dat je een enorme boom kunt verwachten. Maar zo groot? Dat had ik nooit gedacht! We liepen het bos in en eventjes verderop liepen we de bocht om en ik stond opeens stil. Ik schrok gewoon van wat ik zag. Zoiets had ik nog nooit gezien! Een boom met een diameter van ruim 13 meter! Heel erg indrukwekkend, al helemaal wanneer er ook nog iemand staat te vertellen dat de grootste Kauri bomen in de geschiedenis minstens zes keer zo groot waren als deze! Helaas moesten die stomme Europeanen de boel hier vernielen en is dit nu de grootste Kauri boom. Na dit prachtige natuurwonder te hebben bekeken, zijn er weer verder gereden. Op naar The 90 Mile Beach! The Ninety Mile Beach is een strand van zo'n 88 kilometer. Het bijzondere aan dit strand is niet alleen de lengte, maar het strand is ook een officiële snelweg. Mocht je hier overheen willen rijden, moet je wel goed letten op het getij en je moet zeker weten dat je auto het aan kan! Sommige mensen zijn hierin iets te optimistisch en zien vervolgens hun auto verdwijnen in de zee. Wij durfden het niet aan om met onze auto het strand op te gaan, maar we hebben wel even gelopen over deze snelweg! Na The Ninety Mile Beach zijn we richting onze Airbnb gereden. De route hier naartoe was geen nachtmerrie, maar de Airbnb wel. Opzich was er niks mis met de Airbnb zelf, maar 's avonds brak de hel los. Enorme vliegende kakkerlakken vlogen buiten tegen de muren, ramen en deuren. Echt heel vies! De volgende ochtend vonden we een kerkhof aan hoofden, vleugels en lichamen van de kakkerlakken; de vogels hadden 's nachts hun slag geslagen! Op zaterdag zijn we op ontdekkingsreis geweest in 'The Far North' van Nieuw-Zeeland. Als we de Maori's moeten geloven is dit stukje Nieuw-Zeeland 'de staart' van het land en is dit dan ook de plek waar alle overledenen het land verlaten, op weg naar een eventueel volgend leven. Naast Cape Reinga is ook Spirits Bay een, zoals de naam al zegt, spirituele en geheimzinnige plek. Tot slot zijn we zaterdag ook nog wezen sand boarden! Voor slechts $15 (€9) konden we een board huren en naar de hoogste zandduinen van Nieuw-Zeeland! Na zo'n vijf keer naar beneden te zijn 'geboard' waren we bek af en zijn we weer teruggegaan naar de auto. Man man man, wat is het zwaar om daar naar boven te klimmen! Na een laatste horrornacht met kakkerlakken zijn we zondagochtend weer richting Auckland gereden. Onderweg zijn we nog op een paar paradijselijke plekjes gestopt zoals Doubtless Bay, Rainbow Falls, KeriKeri (en de Burgerking).

Het weekend daarop (ja, toen was het alweer 13 oktober), zijn we er weer op uit gegaan met een grote groep stagiaires van Stagereizen! Deze keer was het geen weekend, maar een dagje naar The Hobbiton Movie Set! Voordat de tour begon werd er gevraagd of er mensen waren die nog nooit een Hobbit of Lord of the Rings film hadden gezien. Vol enthousiasme stak ik mijn hand in de lucht (ik dacht dat ik vast niet de enige zou zijn). Blijkbaar was ik de enige die geen idee had waar we straks naar zouden gaan kijken. Ik heb de schuld aan mijn vader gegeven... Hij heeft mij ook de film Grease en de films van Harry Potter laten zien, maar van The Lord of the Rings of The Hobbit is het nooit gekeken? Hoort toch bij de opvoeding? Maar goed, ook zonder dat ik de films had gezien, was het een prachtige dag! Het was indrukwekkend om te zien en te horen hoe zo'n hele filmset wordt gebouwd. Ook het hobbit biertje aan het einde was het zeker waard! Kortom, ook hier weer volop van genoten!

De volgende dag ben ik met Mike en Dagmar naar de westkust geweest, ter hoogte van Auckland. De westkust is erg populair onder de Aucklanders! En ik geef ze volkomen gelijk! We zijn bij Piha, Bethells Beach en Muriwai geweest. De meest indrukwekkende van de drie vond ik Muriwai. Bij Muriwai is een grote klif die helemaal wordt bedekt door een Jan-van-Gent kolonie! Een van de grootste zeevogels ter wereld! Je kon super dichtbij komen en ze vlogen vlak langs je. Super indrukwekkend! Het plaatje klopte helemaal met de prachtige witte kliffen en de wilde blauwe zee op de achtergrond. Ik ben ook heel erg benieuwd naar de Albatros kolonies op het Zuidereiland! Maar daar moet ik nog even geduld voor hebben.

Na weer een weekje stage tussendoor stond alweer de volgende weekendtrip met Studenttrips op de agenda; Thermal Wonderland! De weersvoorspellingen waren fantastisch! Omdat de zon hier zo onwijs sterk is, ben je praktisch gezien de hele dag bezig om jezelf in te smeren. Maar het was het allemaal waard. We vertrokken 's ochtends wederom vanuit Auckland. Na een korte stop bij een goudmijn, zijn we door gereden naar Tauranga. Tauranga ligt in het meest zonnige gebeid van Nieuw-Zeeland. In Tauranga hebben we in de hitte Mount Maunganui beklommen, jeetje wat een uitzicht! Door het mooie weer konden we super ver kijken, echt prachtig. Toen we weer beneden waren, was het tijd voor verkoeling! Dus toen zijn we de ijskoude zee ingedoken. Ik was het watje en heb het bij mijn middel gehouden, dus geen kopje onder voor mij. Na een heerlijk middagje strand zijn we door gereden naar Rotorua, waar we gingen overnachten. De volgende dag zijn we naar Wai-O-Tapu geweest; Thermal Wonderland! Ze noemen het ook wel 'mini-ijsland'. Hier hebben we onder andere geisers gezien. Verder bestond het park uit indrukwekkende 'pools' met allerlei verschillende dingen die verschillende effecten geven. Naast de stank die er hangt veroorzaakt het ook prachtige kleuren in de verschillende pools. Van blauw tot geel en van groen tot oranje. Heel erg bijzonder om te beseffen dat het allemaal natuurlijk is!

En toen was het opeens 22 oktober, mijn verjaardag! Een hele gekke ervaring. Het meest gekke vond ik dat ik alleen opstond (dat is opzicht niks bijzonders) en dat ik alleen moest ontbijten op mijn verjaardag. Ik weet niet zo goed hoe ik dat gevoel moet omschrijven. Het is niet per se een verdrietig of naar gevoel, maar misschien wel een beetje eenzaam. Ik kijk er stiekem wel een beetje naar uit dat ik volgend jaar niet meer alleen hoef te ontbijten op mijn verjaardag. Een verjaardag zonder familie is zo gek. Ik moest mezelf er ook constant aan herinneren dat ik jarig was. Ik voelde me niet echt jarig en vergat het dan ook iedere keer haha! Na mijn eenzame ontbijtje ben ik samen met een grote groep stagiaires naar de Waitomo Caves geweest, waar we zijn wezen black water raften. Ik denk dat ik nog nooit zo veel angsten heb overwonnen op één dag! We kregen een wetsuit en goede, stevige waterschoenen. Eenmaal bij de grotten aangekomen moesten we een rubberen band pakken en daar gingen we! Into the darkness! Ik vond mezelf verbazingwekkend ontspannen. Ik heb me vooral heel erg vermaakt onderweg. Niet alleen met het klimmen en zwemmen door de grotten, maar ook met de prachtige glowworms die er te zien waren. Daar kwamen we namelijk ook voor! Op een gegeven moment moesten we een soort treintje maken en ons lampje op onze helm uit doen. We werden door de grot geleid en ondertussen konden we genieten van het magische uitzicht. Toen we de grot uitliepen vertelde Dagmar wat ze onderweg in de grot had gezien... Een enorme vis! Gadverdamme! Wat ben ik blij dat ze dat pas vertelde toen we de grot uit waren. Anders was ik helemaal panisch geworden, vooral toen ik achteraf de foto zag van de enorme vis die ze hadden gezien!

Om mijn verjaardag toch nog een beetje te vieren had ik een kleine groep vrienden uitgenodigd om gezellig met zijn alle uit eten te gaan de volgende dag! Gelukkig, toch nog een beetje jarig gevoeld! Superleuke cadeautjes gehad en heerlijk gegeten! Alsof ik weer even in De Knipe bij papa en mama aan tafel schoof, zo lekker!

Ik zal proberen iets minder lang te wachten met een blog te schrijven als ik zo veel te vertellen heb. Dat houdt de blogs wat korter en dus makkelijker om te lezen! Ook zal ik even kijken of ik nog wat fotootjes op Facebook kan zetten van de afgelopen weekenden, zodat jullie ook een beetje een beeld hebben van deze prachtige avonturen!

1. Peter & Elly Vroegh:
    25 oktober 2018
    Ongelooflijk Roos jij beleeft in een week meer dan ik in mijn hele leven heb meegemaakt, leuk hoor jij hebt zeker iets om dadelijk op terug te kijken en nu verder met genieten, lieve groetjes Peter & Elly
  2. Ellen Biemond:
    30 oktober 2018
    Je onderneemt veel Roos en je foto’s welke wij al hebben gezien zijn indrukwekkend en heel mooi. Dikke knuffel mamma😘😘😘