Cathedral Cove, Hot Water Beach en dolfijnen spotten?

5 november 2018 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Tijd voor weer een nieuwe blog! De afgelopen twee weken heb ik onwijs relaxe weekenden gehad. Het laatste weekend van oktober zijn Dagmar en ik samen met Pien en Aki naar de Coromandel geweest. Pien is de dochter van een goede vriendin van mijn tante. Erg leuk, want ze verstaat super goed Nederlands! Aki is haar vriend en ook die ging het weekend mee. We vertrokken vrijdagavond naar onze Airbnb. Een prachtige route die soms voelde als een achtbaan door de hoeveelheid bochten en het verschil in hoogte. Onderweg werd het schemerig en steeds donkerder. Toen het helemaal donker was zagen we in de verte een mega grote vuurbal. Althans, daar leek het op. Het bleek de maan te zijn! In Nederland heb ik ook wel eens een 'bloedmaan' gezien, die ook veel groter is dan normaal. Maar zoiets heb ik nog nooit gezien. Ik denk dat deze maar wel drie of vier keer zo groot was als de Nederlandse bloedmaan. Heel erg indrukwekkend! De volgende ochtend zijn we eerst naar een prachtig plekje gereden, genaamd Whangapoua Beach. Hier begon ons eerste avontuur. We hadden geluk dat het eb werd. Zo konden we over de rotsen en stenen klimmen aan de zijkant van het strand. Na de rotsen en de stenen moesten we een klein stukje door het bos. Ik hoorde de zee, liep een stukje verder en daar lag een paradijselijk verlaten strandje! Het strand is alleen via deze weg bereikbaar en dus niet toegankelijk voor auto's, fietsers en andere dingen. Wat was dat genieten! Voor de mensen die het strandje op willen zoeken, het lag in de Wainuiototo Bay, New Chums Beach. Na daar heerlijk te hebben genoten, namen we dezelfde route weer terug. Daarna zijn we doorgereden naar Hahei.

Hahei is het meest touristische plaatsje in de Coromandel. Maar touristisch in Nieuw-Zeeland is gelukkig heeeel anders dan touristisch in Europa. Zo lang je er voor zorgt dat je niet tegelijk aankomt met een bus vol Chineese touristen, is er niks aan de hand! Vanuit Hahei kun je een wandeling maken naar een van de hotspots van Nieuw-Zeeland; The Cathedral Cove! Iedereen die de films van Narnia heeft gezien, zal deze plek herkennen. Waar ze in de eerste film door de kleerkast in Narnia aankomen, is dat in de tweede film hier bij de Cathedral Cove. Omdat ik de films van Narnia echt te gek vind, stond dit zeker hoog op mijn lijstje! En geloof het of niet, ook dit was mooier dan op alle foto's die ik ooit heb gezien van de Cathedral Cove. Dagmar en ik hebben dan ook besloten om op deze paradijselijke plek kerst door te brengen. Op tweede kerstdag gaan we hier een kayak tour doen samen met Mike! Het leven kan niet beter!

Na de Cathedral Cove zijn we teruggelopen naar de auto en verder gereden naar de 'Hot Water Beach'. Dit is weer een bizar fenomeen! Als het vloed is, is dit strand niet anders dan alle andere stranden in Nieuw-Zeeland. Maar zodra het eb begint te worden, beginnen mensen hier letterlijk hun eigen gat te graven. Het bijzondere is dat dit alleen gebeurt op een specifiek stukje strand dat misschien 20x10m is. Onder het zand zit 'een levend stukje aarde'. Als het vloed is, trekt het zeewater de grond in (zoals op ieder strand gebeurd). Zodra het eb wordt, is een deel van het strand nat. Op het moment dat je dan een gat gaat graven, kom je water tegen. Hij bijzondere aan dat water hier is dat het gloeiend heet is, want de aarde heeft dat in de tussentijd opgewarmd. Als je niet uitkijkt kom je met brandwonden van het strand af. Het water kan tot wel 65 graden heet worden! Overal op het strand staan waarschuwingen en er loopt constant 'bay watch' rond. Erg leuk en toevallig was dat Dagmar haar ouders ook op het strand waren! Dagmar haar ouders zijn voor zes weken aan het rondreizen op het Noorder- en Zuidereiland. 'S avonds hebben we gezellig met z'n alle op de camping gegeten waar Dagmar haar ouders verbleven en daarna zijn we weer naar onze Airbnb gereden. Wat een prachtige dag! We hadden veel gedaan en gezien, dus binnen no-time lagen we te slapen.

De volgende dag was ook erg relax. We zijn vanaf onze Airbnb de Coromandel overgestoken naar Coromandel Town. Aangezien hier niet heel veel te zien is, zijn we na een korte wandeling doorgereden naar Thames. Thames staat bekend om de goudmijnen. Waar eerst geen huis stond, stonden binnen een korte tijd ruim 200.000 huizen! We hebben een korte tour gehad door een van de vele goudmijnen in de omgeving. Erg leuk om te zien hoe onze gids vol passie kan vertellen over dit soort dingen! Ik kan van die kleine musea die worden gerund door een stel passievolle mensen echt heel erg waarderen! Het doet me een beetje denken aan het telecom museum in Rotterdam waar Peter (de broer van mijn opa) ons destijds een net zo passievolle rondleiding heeft gegeven. Na de rondleiding in de mijnen hebben we heerlijk buiten in het zonnetje aan een picknicktafel kunnen lunchen, alsof ik op fietsvakantie was! Ook dit was weer een heerlijk weekend!

Afgelopen weekend zijn Dagmar, Mike en ik na twee fantastische Halloween feestjes op donderdag en vrijdag vertrokken naar de Bay of Islands. Bay of Islands bestaat uit 144 eilanden! We zijn zaterdag eerst naar Russell geweest. Russell is een heel klein en schattig stadje aan de kust in de Bay of Islands. Het zag er niet zo uit, maar dit was de eerste hoofdstad van Nieuw-Zeeland! Net iets buiten Russell hebben we een korte wandeling gemaakt die uitkwam op een bergtop. Vanaf daar hadden we prachtig uitzicht over de hele omgeving. We konden de dolfijnenspotters zien varen en hebben vanaf de berg in de verte wat dolfijnen gespot. Vanaf Russell zijn we richting Paihia gereden, een stadje iets verderop. Hier zijn we heerlijk uit eten geweest, pizza's gegeten die net zo lekker waren als papa's pizza's! Ik heb papa al verteld dat uit eten gaan naar luxe restaurantjes de enige manier is om net zo lekker te eten als thuis! Een heerlijke pizza en een goddelijke cocktail verder, zijn we naar ons hostel gegaan.

Eindelijk is het zo ver, zondag! De dag dat wij op dolfijnentour gaan! We moesten om 12:15 op de pier zijn, dus we hadden de hele ochtend om heerlijk naar het strand te gaan en te relaxen. Eenmaal aangekomen op de pier besluit ik om nog even naar de supermarkt te rennen voor wat extra water, want het beloofde een warme dag te worden. Toen ik terug kwam stond Dagmar in haar bikini op de pier en een van de mensen van de dolfijnentour is pleisters aan het plakken op haar voet. Wat is hier gebeurd? Dagmar draait zich om en zegt "Nou, je hebt wat gemist hoor!". Voordat ik weg ging zaten wij op de pier met onze tassen naast ons en onze benen over de rand. Het was eb dus de afstand tot het water was zeker 4 meter. Dagmar had het voor elkaar gekregen om haar tas in het water te laten vallen! Tsja, dan moet je er wel in! Gelukkig hadden we onze zwemkleding vannochtend al aangetrokken, dus kleren uit en springen! Het is gelukt. Haar tas is gered en op haar powerbank na leeft alles en iedereen nog! Dat was een goede eerste indruk op de crew van de dolfijnentour, die hebben ons niet meer zonder te lachen aan kunnen kijken! Maar goed, eindelijk, we konden vertrekken. We kregen van de crew direct al de mededeling dat het zoekgebied kleiner is dan normaal door de harde wind die er stond. Na lang zoeken hadden we nog steeds niks gevonden. Dus dan maar een beetje afleiding zoeken door andere leuke dingen te doen! We kregen de kans om vanaf de boot naar een verlaten strandje te zwemmen. Mike en Dagmar lagen al in het water voor ik het door had. Ik had gevoeld hoe koud het water was (heel dom) dus het duurde iets langer voordat ik er zelf ook in lag. Na een ijskoude zwemtocht kwamen we aan op het strandje, wauw! Echt paradijselijk! Het was een korte stop dus na zo'n 5-10 minuten op het strand moesten we weer terug zwemmen naar de boot om verder te zoeken naar dolfijnen. We hebben de hele middag aan boord genoten van de zon, de zee en het prachtige uitzicht! Helaas kwam de crew na een paar uur met de mededeling dat er in totaal vier boten op zoek waren naar dolfijnen, maar niemand ze nog heeft kunnen vinden. Gelukkig hadden wij een tour geboekt waarbij ze de garantie geven dat je dolfijnen ziet. Dus we kregen een voucher om gratis nog een keer terug te komen! Gelukkig hebben we volgend weekend nog vrij, dus dan gaan we voor poging nummer twee! Als alles mee zit kunnen we dolfijnen zien en ook nog met ze zwemmen! Dood eng, maar oh zo gaaf!!

En ik ga het gewoon nog een keer zeggen, maar de tijd vliegt echt voorbij! De laatste zeven weken van mijn stage zijn ingegaan. Er staan nog zes avontuurlijke weekenden op de planning, en dan gaat de echte reis beginnen! Dagmar en ik zijn al druk onze droomreis over het Zuidereiland aan het plannen! Ook worden er de komende weken een aantal bucketlist puntjes afgewerkt waaronder dus (hopelijk) zwemmen met dolfijnen, skydiven, paragliden en gletsjers beklimmen! Als ik dit zo opschrijf klinkt het zo onwerkelijk, maar het gaat toch echt gebeuren! Spannend! Ik hou jullie op de hoogte!

1. Peter & Elly Vroegh:
    5 november 2018
    Het was weer genieten Roos om je reisblog te lezen, wat een belevenissen allemaal ik kan het haast niet bevatten. Leuk dat je bij de goudmijnen mijn passie nog even memoreert. Wat gaat de tijd anders hard merk ik aan jou blog. Genieten maar zolang het nog kan. Lieve groetjes van mij en ook van Elly
  2. Jelle Kroodsma:
    5 november 2018
    Gunst Rood....zoals jij dit verteld...het is net of ik ook even in Nieuw Zeeland ben
  3. Geesje Loer:
    Meid wat een belevenis
    En wat kun je het mooi verwoorden
    Je ziet het als het ware voor je
    Wat een belevenis
    Als je thuis bent maar een avond of middag organiseren met je reisverslag
    Heel veel groetjes ook van Sam