Kerstliedjes luisteren is zwaarder dan ik dacht...

7 december 2018 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Dit jaar wordt het voor mij de eerste (en waarschijnlijk ook de laatste) keer dat ik kerst en oud en nieuw vier in de zomer. Ik was vanochtend aan het luisteren naar de avondshow van Qmusic, waar ze een kerstnummer aan het draaien waren. Dat was de eerste keer dat ik hier een beetje een kerstgevoel begon te krijgen. Maar het voelde alsnog heel erg raar, en dat was niet omdat de gevoelstemperatuur zo'n 20 graden was. Op dat moment realiseerde ik me dat kerst ook voor mij toch wel heel erg een familie-ding is, meer dan ik dacht. Toen ik het nummer hoorde kreeg ik een kerst/familie gevoel. Het deed meer met me dan ik had verwacht. Want dan realiseer ik me dat ik kerst ga vieren zonder familie, omdat ze 19.000km verderop zitten.

Normaal ben ik in de kerstvakantie altijd thuis bij papa en mama. We hebben de fantsastische gewoonte om tijdens kerst en oud en nieuw de Wasgij puzzels met minstens 1500 stukjes uit de kast te trekken en met de Top2000 aan tot in de late uurtjes te puzzelen. Het wordt vroeg donker en het is echt truienweer. We discussiëren over wie er de kou in moet om Sam uit te laten. We kijken Sam aan, die heerlijk ligt te slapen voor de houtkachel en zien dat hij net zo graag lekker binnen blijft. Met kerst is inmiddels ook de 'All You Need is Love kerstspecial' een ritueel geworden. Gezellig met Lotte en met een beetje geluk Bram (papa en mama zijn naar de kerstnachtdienst) op de bank naar Robbert ten Brink kijken en stiekem hopen dat hij David, Paula of Betty bij ons af komt leveren. We zijn altijd al een 'spelletjesfamilie' geweest, maar in de kerstvakantie zijn we dat nog een beetje meer. Vooral de grote spellen als Kolonisten en Ticket to Ride worden uit de kast getrokken. En wat natuurlijk in Huize Vroegh altijd aanwezig is, is overheerlijk, vers eten! Met kerst en oud en nieuw staan we de hele dag in de keuken, en dan bedoel ik voornamelijk papa, mama, Jeanette en voorheen opa. Constant worden er lekkernijen voorgeschoteld. Na een luxe ontbijt maakt mama de lekkerste cappuccino's en latte macchiato's waar we dan heerlijkste kerstchocolaatjes, brokken speculaas of oma's zelfgemaakte banketstaaf bij wegsnoepen. Lunchen doen we niet, want het ontbijt was veel en het schaaltje met lekkers staat de hele dag op tafel. Ondertussen wordt er een grote wandeling gedaan met Sam en Kaya (als die er is) in de kou en daarna begint de borrel die langzaam over gaat in het lekkerste avondeten dat meestal is klaargemaakt door papa of/en Jeanette.

Zoals jullie eerder hebben kunnen lezen ben ik nooit heel erg van de kerst geweest. Ik citeer even een stukje uit mijn 'Heimwee' blog: "Kerst is natuurlijk super gezellig en er is altijd lekker eten, maar er zijn nog honderden andere momenten in het jaar waarbij ik ook gezellig met de familie ben en lekker eten heb. Voor mij is kerst niet heel anders dan die momenten. (…) Waar ik nu nieuwsgierig naar ben is of ik na dit jaar kerst en oud en nieuw meer ga waarderen, omdat ik het nu op een total andere manier ga vieren. Soms weet je pas wat je hebt als het er niet meer is. Misschien kom ik er nu pas achter hoe fijn het is om kerst te vieren met je familie en lekker eten, omdat ik dat dit jaar niet heb. We gaan het beleven!" Ik heb inmiddels wel door dat kerst inderdaad super gezellig is en dat er altijd lekker eten is, maar ik weet ook dat het niet hetzelfde is als al die andere honderden momenten waarop ik met de familie ben. Een maand geleden was ik nieuwsgierig of ik kerst heel anders zou ervaren dan voorheen. Ik denk dat ik nu al wel met zekerheid kan zeggen dat ik wel degelijk een andere kerst-ervaring ga beleven. Niet alleen omdat het hier zomer is, maar ook omdat ik alle momenten die ik net heb beschreven, niet ga beleven dit jaar.

Ik kan hier geen Wasgij puzzels leggen. Ik kan wel de Top2000 luisteren, maar aangezien ik een halve dag voor loop op Nederland zal ik Bohemian Rhapsody op 1 Januari om 12uur 's middags horen. Ook wordt het hier absoluut niet vroeg donker, misschien tegen een uur of 21:00 dat het een beetje schemerig begint te worden en ik kan alles behalve een trui aan. Dan Sam, ik gun mijn hele familie het om lekker warm bij de kachel te blijven zitten en dat ik Sam dan uit kan laten. Daar hoeft niet over gediscussieerd te worden. Ik heb er heel veel voor over om op dit moment door de kou een grote wandeling te maken met Sam. Ik denk dat ik daar sowieso meer van ga geneiten dan voorheen, want ik besef me nu dat ik het heel luxe heb omdat Nederland vlak is, dus ik hoef geen bergen op te lopen tijdens het uitlaten van de hond. Dan hebben we het volgende tijdsverschilissue… All You Need is Love. Ik kan geen All You Need kijken op kerstavond… Wel op eerste kerstdag (als mijn WiFi en VPN meewerken). Ook gaat het niet lukken om dat samen met Lotte en Bram te kijken op de bank. Ik hoef ook niet te hopen dat David, Paula of Betty bij de wordt afgeleverd. En dan de spelletjes, ik ben helemaal vergeten om Kolonisten en Ticket to Ride in mijn tas te proppen, dus ook dat wordt hem niet. Gelukkig heb ik wel een paar kleine kaartspellen meegenomen. Maar wat ik echt het meeste ga missen is het feit dat bij ons de kerstdagen praktisch gezien uit constant eten bestaat. Geen cappuccino's of latte macchiato's van mama, geen kerstchocolaatjes en speculaas. Laat staan oma's zelfgemaakte banketstaaf. En dan het heerlijke avondeten van papa. Dat is iets wat ik hier sowieso wel een beetje mis, maar met kerst wordt dat denk ik nog erger.

Ik denk en weet eigenlijk wel zeker dat ik kerst volgend jaar met de familie meer ga waarderen dan ooit te voren. Tijdens kerst zit ik in een hostel aan het strand, wat ook zeker zijn voordelen heeft! Maar een kerstontbijt, een puzzelmiddag en een uitgebreid kerstdiner zit er denk ik niet in. Tweede kerstdag heb ik het wel iets beter voor elkaar, want dan gaan we heerlijk kayaken bij The Cathedral Cove. Maar ondanks alle leuke dingen die ik hier tijdens kerst en oud en nieuw in de prachtige Nieuw-Zeelandse zomer ga doen, gaat dat een zware periode worden.

1. Els Vroegh:
    7 december 2018
    Lieve Roos, wij zullen je straks ook heel erg missen, maar nog een half uurtje en we zien elkaar weer met Skype, ik verheug mij er op. Ben extra vroeg opgestaan. En wat kun je toch heerlijk vertellen via je blog. Tot straks. Met veel knuffels alvast een lieve groet uit Oldeberkoop. Liefs Oma.
  2. Jeanette Vroegh:
    7 december 2018
    Hé Roos, Claudia en ik zullen solidair met je zijn en dus voor ons dit jaar ook geen puzzels, spelletjes, wandel met Sam en Kaya, knuffelen met oma, koken met je vader en lekker eten...We gaan het net als jij allemaal missen helaas, met iets minder km er tussen, maar afstand maakt dan ook niet uit!
    Duty calls dus laten we maar gewoon zeggen dat we het volgend jaar maximaal in gaan halen! Heel veel liefs en mega dikke knuffel! XXX
  3. Geesje Loer:
    7 december 2018
    Lieve Roos ik begrijp je helemaal

Zat met Kerst en oud en nieuw eens in Siërra en wat heb ik het gemist
    Geen kerstboom geen sfeer van kerst en oud en nieuw ook niet leuk iedereen ging gewoon op normale tijd naar bed
    Maar als je niets hebt valt het ook niet om om te vieren
    Als je normaal al haast geen geld hebt om eten te kopen kun je zeker niks extra doen met kerst
    Dan waardeer je wel weer extra hoe goed wij het hebben en voel je je gewoon schuldig voor al die overdaad
    En ook het was een hele warme kerst
    Maar 5 jan ga ik lekker weer en blijf 7 weken zie ik mijn (zoon )weer
    En we hebben heel wat bij te praten na 2 omstuimige jaren Lieverd wens je nog heel veel moois toe en wees dankbaar voor wat je beleefd maar vooral voor iedereen die van je houd
    Groetjes
  4. Ellen Biemond:
    7 december 2018
    Net sinterklaas gehad en dat een heel klein beetje gevierd. En nu jouw verhaal over de kerst dat komt dan wel in eens heel dichtbij. Dit jaar zijn waarschijnlijk jeannette en Jelte hier en dieke en Tjitske met hun schatjes. Oma zal hier ook gezellig zijn. Ook kerst is voor ons anders. Zonder jou en opa. We gaan aan jullie denken. Jeanette en claudia moeten werken. Dus dat is ook even anders hoewel dat wel vaj
    Ker is gebeurd. He meid geniet van je laatste weken op je stage en dan gaat het vakantie leven komen. Prachtig heerlijk genieten.
  5. Peter & Elly Vroegh:
    7 december 2018
    Wat een verhaal Roos, je gaat echt tot op het bot van je gevoelens, wat ik het mooist vond van je verhaal en wat eigenlijk de kern is van wat er met je gebeurt is de kreet Soms weet je pas wat je hebt als het er niet meer is. Wat is dit pad wat je gekozen hebt een fantastische leerschool om jezelf te ontdekken. Ook de reacties van iedereen die je krijgt moeten nog eens benadrukken hoeveel steun je krijgt om dit avontuur te overleven. Let op de tijd gaat snel dus dat avontuur dat overleef jij wel. Wij wensen je daar fijne feestdagen en een spectaculair begin van jouw nieuwe jaar. Lieve groetjes Elly & Peter